Sivut

10.5.2013

Ärsytän kavereitani, mitä teen?

Tätä neuvoa jopa tavallaan vähän niin kuin pyydettiin.

Henkilö otti internettipelissä (en sano missä, mutta kaikki tutut kyllä arvaa) yhteyttä ja kysyi että voisiko hän vähän kysyä neuvoa kun on ollut vaikeuksia tässä roolipelaamisessa. Sanoin että en ole helpdesk, mutta tällä kanavalla jossa hän paraikaa puhuu voi kyllä kysyä semmoisistakin, antaa mennä vaan. Osoittautui, että henkilön ongelma oli se, että hän jatkuvasti pelatessaan tiettyjen ihmisten kanssa sai tietyistä tekemistään asioista palautetta, että nämä ihmiset eivät pidä siitä, ja sitten ei ollut kenelläkään enää oikeastaan hauskaa. Hän kysyi, että mitä hänen nyt pitäisi tehdä.

Hyvä henkilö:

Tiedät ihan hyvin, mikä niitä toisia ärsyttää. Tiedät tämän siitä, että he ovat kertoneet sinulle, ja sitä paitsi osasit ihan omin sanoinkin kuvailla, missä mättää. Kyseessä ei ole mikään moraaliseettinen omantunnonkysymys, vaan mielipideasia. Sinulla on siis kolme vaihtoehtoa.
  1. Älä enää tee niitä asioita.
  2. Vaihda porukkaa sellaiseen, jossa tapasi eivät ärsytä.
  3. Jatka ärsyttävää tapaasi ja hyväksy se, että takiasi jotkut muut vaihtavat porukkaa.
Oikeastihan kyllä tiestit tämän. Kysyit neuvoa, koska et halua valita näistä vaihtoehdoista. Haluat valita vaihtoehdon 4: kerro mielipiteensä ilmaisseille tyypeille, että se on Väärä, ja sitä paitsi Se Auktoriteetti sanoi myös, että mä olen oikeassa, koska ei sitäkään ärsyttäisi se mitä mä teen, joten nyt teidän kaikkien pitää leikkiä mun kanssa sillä lailla kuin mä haluan, ettekä saa enää ärsyyntyä.

Olen otettu siitä, että kelpaan Siksi Auktoriteetiksi tässä yhteydessä, mutta sori, ei onnistunut tällä kertaa. Sosiaalisissa kuvioissa on perin harvoin yhtä totuutta siitä, miten niissä pitää olla. On useita totuuksia, ja ihmisten melko lailla täysi vapaus valita, onko oman käytöksen muuttaminen muiden toivomaan suuntaan vai sosiaalisten kuvioiden vaihtaminen (tai vaihtuminen, kun muut käyttävät poistumisoikeuttaan) pienempi paha. On ihan sama ärsyttäisivätkö tekemisesi minua tai eivät: minä en ole ne ihmiset, jotka ovat ottaneet asian esiin kanssasi.

(Kertomasi perusteella tosin kuulosti siltä, että "väärässähän" ne ovat. Jos valitset vaihtoehdon 2, tiedät mihin ottaa yhteyttä.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti