Sivut

22.3.2013

Saamarin laivanrakentajat

Otsikko tuli tajunnanvirralla nuoruudestani, jossa eräät tietoteekkarit tapasivat kutsua kaikkia muita teekkareita tuotantotaloudesta teknilliseen fysiikkaan  "saamarin laivanrakentajiksi". (Tiedätte kyllä, keitä olette. Terveisiä, jos satutte lukemaan.) Nyt ei kuitenkaan puhuta teekkareista sen enempää, vaan sen sijaan Suomen telakkateollisuudesta ja sen saamasta innovaatiorahasta.

Meinaan kun ensin kuulin siitä, että aiotaan antaa muutama kymmenen miljoonaa turkulaiselle telakalle[1], jotta eteläkorealaiset omistajat[2] voivat rakennuttaa saksalaiselle turistifirmalle[3] pari laivaa, aika hullultahan se kuulosti. Että anteeksi kuinka? Miten meidän verorahat nyt mitenkään voi kuulua johonkin kansainväliseen laivabisnekseen? Puolueeni kansanedustajat Uotila ja Arhinmäki kuitenkin kovasti väittivät, että tämä rahoitus on erittäin hyvä juttu[4]. En siis todellakaan koe velvollisuudekseni olla kaikesta samaa mieltä kuin Puolue isolla peellä, mutta kokemukseni mukaan jos nämä kaverit sanovat, että jossain on tolkku, niillä on sille sanomiselle joku tolkullinen peruste. Siis sellainen, että pystyn sen käsittämään, vaikken välttämättä samaa mieltä olisikaan. Pikkasen meinasi kyllä luottamus horjua tässä kohtaa.

Mutta ei hätää, se peruste selviääkin kivasti tuosta Kansanuutisten jutusta[4]:
Uotilan mielestä rahoituksen varmistuminen mahdollistaa aikalisän, jonka aikana suomalaiselle laivanrakennukselle voidaan luoda kestävä tulevaisuus. [---] Uotila muistuttaa siitä, että työtä telakoiden tulevaisuuden turvaamiseksi on jatkettava edelleen. Hän liputtaa valtio-omistuksen puolesta.
No meneehän tämä jakeluun. Idea on siis, että hengitysvaikeuksista kärsivä telakka pidetään hätähapella kuosissa sen aikaa, että joku joka osaa parantaa sen, tekee niin. Jonkin moista hätätilannetta ja ensihoitoa siis. Jatkohoitosuosituskin on jo valmiina, joskin vähän epäilen, että ihan kaikki rahoitusta puoltaneet eivät välttämättä ole valtio-omistukseen ottamisen kannalla yhtä innolla kuin Vasemmistoliiton edustajat.

Itsehän olen sen ikäinen, että muistan epämääräisesti, että siinä iässä kun itse keskityin lähinnä selviämään hengissä ulos peruskoulun yläasteelta ja sisään lukion ensimmäiselle luokalle, aikuiset vitsailivat Masa-Yardsista. En muista miksi, mutta STX Finlandin historiasta[5] päätellen vitsailun aiheena saattoi olla joko Martin Saarikankaan megalomaanisen kuuloinen yritys pelastaa konkurssiin mennyt edellinen telakkansa tai sitten yksinkertaisesti firman hassu nimi.

No, samapa tuo. Jokatapauksessa Masa-Yards siis oli jo yritys pelastaa Suomessa perinteisesti laivat rakentaneet Wärtsilän ja Valmetin telakat. Muuten meni kivasti, mutta pian tuli ulkomaalainen firma ja osti paitsi Masan myös käytännössä kaikki muut suomalaiset telakat. Nyttemmin laivat rakentaa Suomessa STX Finland, joka on ylikansallisessa omistuksessa. Paitsi niitä hienoja risteilijöitä saksalaisille, ne rakentavat muuten myös meidän merivoimien laivat ja jäänsärkijät.[5]

No, nyt sitten viime vuonna ilmeisesti tämä telakka, joka on siis koko minun elämänaikani ollut erilaisissa yhtiöjärjestelyissä ja kriiseissä ja sulautunut toisten laivanrakentejien kanssa niin, ettei siinä kukaan perässä pysy, ajautui taas vaihteeksi taloudellisiin vaikeuksiin. Syystä, joita normaali ei oikein jaksa edes pohtia, Ranskan STX ja Suomen STX kilpailivat keskenään kuka saa rakentaa ihan todella ison laivan, ja Suomi hävisi, koska Ranskan valtio oli valmis antamaan konkurssin partaalla horjuvalle STX:lle lainarahaa ja Suomen ei. Sen jälkeen suomalaisilla ei ollutkaan mitään laivoja rakennettavanaan, ja koko telakkaa uhkasi konkurssi. [5]

Epäselväksi jää, miksi jo valmiiksi vaikeuksissa olevan STX:n kannattaa kilpailla itsensä kanssa oma telakkansa nurin, mutta koska olen normaali, en aio nyt edes yrittää ymmärtää sitä. Suomen kannalta ilmeisesti siis tilanne on se, että konkurssin partaalla horjuva laivanrakentaja ajattelee, että pääsee takaisin jaloilleen, jos vaan saa pari laivaa myytyä, mutta ei pysty pyörittämään toimintaa niiden laivojen rakentamisen ajan. Jostain pitäisi siis löytyä joku, joka olisi tarpeeksi hullu tilaamaan laivan telakalta, jolla ei oikein ole varaa rakentaa niitä. Tällaista hullua oli vaikea löytää, mutta kun valtio lupasi vähän avustaa niin että rakentaminen saadaan jollain lailla käyntiin, niin saksalaiset lähtivät mukaan leikkiin.

Koska valtion osuus tuli osittain innovaatiorahoista, ilmeisesti valtio toivoo, että telakka samalla pikkasen innovoisi sitä, että mitenkä tämä tilanne voitaisiin tulevaisuudessa välttää. Historian valossa sille onkin tarvetta.

Hömppämittari: 3/5. Sen voin ostaa ihan samantien, että olisihan se oikein kiva jos Suomessa edelleen rakennettaisiin laivoja (ks. kohta merivoimat ja jäänmurtajat). Sieltä telakalta jää myös aika iso määrä ihmisiä työttömäksi, jos se tipahtaa. Toisaalta jos telakkateollisuus on ollut kriisissä niin kauan kuin minä muistan seuranneeni uutisia, näinköhän se tällä innovaatiolla nousee? Mutta kokeillaan nyt sitten.

1 kommentti:

  1. Jostain luin (siitä on jo aikaa), että korealaiset omistavat sekä STX Suomen että STX Ranskan, ja kilpailuttivat Suomen ja Ranskan valtioita vastakkain, että kummalta saa isommat tukiaiset, niin emoyhtiön omaa rahaa säästyy vastaavasti.

    VastaaPoista